Selecteer een pagina

Hi Hello,

Voor ik naar Thailand vertrok had ik al enkele dingen op mijn verlanglijstje staan. Twee van die dingen waren: “De jungle zien”, “Dicht bij olifanten komen”. And so I did.

Het is vrij simpel om in Chiang Mai een jungle trekking te boeken. Na wat rondvragen en tips te hebben gekregen van een Belgische vrouw die in Chiang Mai woont, heb ik uiteindelijk een beslissing gemaakt. Het was een combinatie van twee dingen op mijn verlanglijstje: een rit maken op de olifanten en door de jungle trekken. Perfect!

Rond 9u ’s morgens kwamen ze me oppikken in een van de meest geziene auto’s in Chiang Mai. Een soort pick-up met inplaats van een open laadbak, een overdekte met daarin twee banken aan beide zijden. Er zaten al twee duitsers in, Matt & Paul, daarna pikten we nog 4 UK’ers op. Met ons 7 trokken we naar een markt. Daar deed de gids inkopen zodat we ’s avonds een maaltijd zouden hebben. Nadien trokken we meteen door naar de olifanten. Eerst hadden we wat tijd om dichtbij te komen en ze te voederen en mopjes aan ze te vertellen.wpid-20140615_111808.jpg
(Just told a really good joke. He couldn’t stop laughing.)

Geniaal hoe die slurf beweegt en wat ze daar allemaal mee kunnen. Hun ogen zijn echt slecht want bijvoorbeeld een banaan zien ze niet op de grond liggen. De slurf moet de hele grond afsnuffelen vooraleer de banaan gevonden wordt. Funny. Na de “kennismakingsronde” mochten we plaatsnemen op de olifant en startte de rondrit.
De olifant wandelde een half uur met ons rond en meer moest dat ook niet zijn want ik denk dat het dier afzag. Het was leuk om eens te doen maar ik zou hetzelfde niet meer opnieuw doen. Ze behandelen de dieren echt slecht en het dient enkel als toeristische trekpleister.
( De olifantstoezichter loopt de hele tijd achterop met een stok met daaraan een soort mes, het is bijna een bijl. Ik heb het hem bijna nooit zien gebruiken maar blijkbaar hebben ze het wel nodig.)

Ik zou eerder naar een olifanten reservaat gaan en daar een dag met ze doorbrengen de volgende keer. Gewoon omdat je dan zeker weet dat ze het beste voor hebben met de dieren.
Na de olifantenwandeling begon het echte werk. De jungle trekking. Ik moet zeggen, de gids stapte goed door en gelukkig waren we allemaal in goede conditie anders zou het toch wel even lastig geweest zijn op sommige stukken.
(Dit vond ik echt zalig om te doen. Vooral the tricky parts waar het soms wat smal en glibberig was om verder te wandelen.)

Hier enkele dingen uitzichten die we hadden onderweg:
wpid-20140615_135922.jpg(Onderweg stopten ze bij deze waterval om een plons te nemen en ons even te kunnen verfrissen. Eigenlijk was dat verfrissen niet zo nodig aangezien het nu en dan wel regende. Wat wel leuk is in zo’n warm klimaat.)

Na de wandeltocht die dag, kwamen in een klein dorpje op een bergtop. Ik schrok zowaar toen ik een school zag in het dorp. Ze hadden zelfs een speelplaats en wat speeltuigen. Dat had ik nu helemaal niet verwacht. Het was wel zondag toen we er toekwamen dus er waren geen kinderen op het “internaat”. Ik zeg “internaat” omdat de meeste kinderen uit de regio allemaal op maandag daar worden afgezet of opgehaald en dan de hele week er vertoeven. Onze slaapplaats was niet ver van de school. Het was een grote hut gemaakt uit bamboe met daarin enkele matten, slaapzakken, kussens en muggennetten om ons een goede nachtrust te bezorgen.
wpid-20140615_155745.jpg(De slaapzaal. This is the shit! Dit doet me echt terugdenken aan chirokampen en hoe zalig dat was.)

wpid-20140615_155815.jpg(De bamboe keuken)

(Het exterieur van de badkamer)

(Het interieur van de badkamer. Jullie zien allemaal het toilet. Maar kun je ook de douche spotten? Yep, goede gok. Die ton. Gelukkig is het daar altijd warm dus koud water doet wel deugd.)
(Het uitzicht vanuit onze hut. ’s avonds zaten overal “flashlight-fireflies”. Ze knipperden de hele tijd, dus het was alsof we ons in een outdoordisco bevonden.)

(Lewis die helpt om bamboe te splitten.)

(Ja! We hebben een platte bal gevonden. Maar ’t was o zo geestig om nog eens te voetballen!)
(Onze tafel ’s avonds. Cool no?)

De volgende dag was ik vroeger op dan de rest en heb met een koffie genoten van de mooie natuurgeluiden. Terwijl alle mannen van het dorp vertrokken in de laadbak van enkele jeeps om ergens te gaan werken. Na ons ontbijt en afscheid te hebben genomen van een deel van onze groep trokken we verder door de jungle. Het was enkel Amy-J, Lewis en ik die twee dagen geboekt hadden terwijl de andere drie dagen hadden geboekt.

(Onderweg door de rijstvelden met opnieuw een nieuwe vriend.)
image(Bij deze waterval hielden we ook nog even halt. We mochten wel niet in de buurt van de koeien komen want de moeder was nogal beschermend over haar kalveren. Niet alleen tegenover mensen maar ook tegenover de andere koeien. Dat hebben we wel kunnen zien, ze had bijna een van de koeien in de waterval geknald.)
image(Ze doen er echt alles met bamboe. Ik stond vaak versteld van hoe groot en dik die bamboestammen waren waarmee ze werkten. Bij deze een vergelijkingstest. De bamboestok gaat wel nog en heel eind verder maar hij kon niet op de foto.)

Na onze wandeling en lunch was de laatste activiteit aangebroken: Bamboo rafting. Eerst leek het enorm saai te worden. We mochten het bamboevlot betreden en een man duwde ons vooruit over de rivier.

Lewis en ik waren net iets avontuurlijker ingesteld dus zochten we zelf ook een bamboestok die op het water dreef. Uiteindelijk vond ik een en overtuigden we de “kapitein” om ons er dichter bij te brengen. Niet dicht genoeg geraakt, dus sprong ik maar in het water. Terwijl ik dat deed viel onze kapitein ook van het vlot. Gelachen hebben we! Maar Yes, ik had een bamboestok dus nu konden we zelf raften. Er werd niet geroeid maar we duwden onszelf voort door de bamboestok op de grond of de rotsen af te duwen. Dit was een avontuurlijke en leuke afsluiter! We vielen een paar keer bijna van het vlot af want dat is toch niet zo stabiel als je er recht opstaat en door kleine watervallen gaat but that’s how it should be!

Heel blij dat ik de Thai jungle ook van mijn to do lijst mag afstippen. Ik zou het meteen opnieuw doen.

Mijn andere avonturen in Chiang Mai komen zo snel mogelijk online!